آیندۀ صنایع در پرتو هوش مصنوعی

نویسندگان

  • احمد نوید آرین کام‌بخش عضو هیئت‌علمی پوهنځی/ دانش‌کدۀ کمپیوترساینس پوهنتون/ دانش‌گاه غالبِ هرات

DOI:

https://doi.org/10.58342/.v11i36.29

واژه‌گانِ کلیدی:

هوشِ مصنوعی، صنایع، تکنالوژی، سایبرنیتیک، بی. سی. آی، آینده و نیروی انسانی.

چکیده

با تجزیه‌و‌تحلیل‌ نخستین و ناب‌ترین تعریف از هوش مصنوعی، از زمانی که برای اولین بار توسط جان مک کارتی ابداع شد و تمرکز آن شبیه‌سازی هوش از طریق تعریف جنبه‌های یادگیری برای ماشین‌ها بود، به وضوح می‌توان دریافت، که هدف اولیه از توسعۀ هوش مصنوعی، افزودن ‌هوش در ماشین‌ها بود، تا بتواند مشکلات منحصر‌به‌فرد انسانی را به ماشین‌ها تحویل دهد.

 این تحقیق به هدف بررسی این واقعیت که امروزه هوش مصنوعی از هدف اصلی خود برای توسعه بسیار دور شده است و در طول پیش‌رفت با سایر عوامل قدرت‌مندی که می‌توانند تأثیر زیادی در زنده‌گی انسان داشته باشند‌، آمیخته شده است، انجام یافته است.‌ سعی بر این بوده است که برای این پرسش‌ها پاسخ بیابم که‌: آیا با چنین پیش‌رفت‌های قدرت‌مند فنی و همه‌کاره‌، هوش مصنوعی از نظر ماشین‌آلات و نوع کار جای‌گزین بسیاری از صنایع خواهد شد؟ آیا هوش مصنوعی تغییر ماهیت بسیاری از مشاغل را اعمال می‌کند و نیروی انسانی آن‌ها را به ماشین تغییر می‌دهد؟ این پژوهش به روش کیفی و با توجه به اطلاعات‌ و مطالعات راه‌بردی سازمان‌های توسعه‌یافته با هوش مصنوعی، که نقش تعیین‌کننده و مؤثر در بازار کار امروزی دارند، انجام یافته است.

یافته‌های تحقیق نشان می‌دهند که: هوش مصنوعی به‌صورت گسترده‌یی و گاهی به‌صورت منفی بر صنایع جهان امروزی تأثیراتی داشته است. این تأثیرات در ابعاد مختلف بررسی گردیده و راه حل‌های علمی - تخنیکی ارائه گردیده‌اند.

Downloads

چاپ شده

2022-08-04 — Updated on 2022-08-22

Versions

ارجاع به مقاله

آرین کام‌بخش ا. ن. (2022). آیندۀ صنایع در پرتو هوش مصنوعی. فصل‌نامۀ علمی - پژوهشی غالب, 11(1), 25–41. https://doi.org/10.58342/.v11i36.29 (Original work published 4 آگوست 2022)