پایه و پایگاه عُرف در شریعت اسلام
DOI:
https://doi.org/10.58342/.v11i2.71واژهگانِ کلیدی:
عرف، شریعتِ اسلام، مذهب حنفی، عرف و فقهچکیده
آنچه در بین مردم بهگونۀ گسترده و از گذشته متداول باشد، بدان عُرف گفته میشود. عُرف در شریعت اسلام پایهیی ستبر و پایگاهی سترگ دارد. کثیری از احکام به عرف زمانه و زمینه واگذارده شدهاند. عرف یکی از مصادر اختلافی تشریع اسلامی است و پیوسته در ردیف استحسان، استصحاب، مصالح مُرسله، مذهب صحابه و شرایع پیشین نشسته است. اهلسنت و بهویژه حنفیان و مالکیان، در بین مذاهب اسلامی بیشتر بدان پرداخته و بهای افزونتر دادهاند. پرسشی که یادداشت پیشِرو در پیِ جستوجوی پاسخ آن بوده است، این است که عرف -این پدیدۀ مُعتنابه فقه اسلامی- از چه پشتوانههای روایی برخوردار است و نقش آن در اصدار احکام، خاصَّه مسائل نوپدید چه میزان است؟ این وجیزه که بهگونۀ توصیفی- تحلیلی پدید آمده و برای گرهگشایی دیده به دیدن منابع کتابخانهیی روشن کرده، بادید تحلیلی - توصیفی به نیکی دریافته که: عرف ریشهیی مستحکم در نصوص دارد و در عهد رسالت و سپس زمان صحابه، تابعان و اتباع ایشان به کار بسته شده و احکامی بر پایۀ آن بنایافته و صاحبان مذاهب اسلامی کثیری از مسائل را بدان واگذاشتهاند و در عرصۀ قضایای نوپدید نیز نقشی بهشدّت پُر رنگ به آن قایل شدهاند. بررسیدن جایگاه دقیق و درست عرف از دیر و دور مَطمَح نظر اصحاب قلم بوده و نویسندهگانی در خاور و باختر از چشماندازهای متفاوتی بدان نگریسته و در خصوص آن به خلق آثاری پرداختهاند. بیشترینۀ آثارِ پُربرگ و باری که در این حوزه پدید آمده به زبان تازی بوده و در پارسی کاری چندان صورت نپذیرفته است. نوشتۀ پیشرو که سعی در طرح نِکات بدیع در این حوزه دارد، تلاش ورزیده تا لُب و لُباب آثار پیشگفته را تا حدودی در خود بگنجاند، امیدوار است محصول کار انجام گرفته به کار جویندهگان دانش و دانایی بیاید و گرهی از کار فروبستۀ کسی بگشاید.
سرچشمهها/ منابع
قرآنکریم.
ابن حنبل، ابوعبدالله احمد بن محمد بن حنبل. (بیتا). مسند إمام احمد بن حنبل. بیروت: دارالفکر.
ابن عابدین، سید محمّدامین بن عمر بن عبدالعزیز. (بیتا). مجموعة رسائل ابن عابدین، کویته: مکتبة حبیبیه.
ابن فارس، احمد بن زکریا. (1979). معجم مقاییس اللغة، بیروت: دارالفکر.
ابوسنه، احمد فهمی. (1947). العرف و العادة فی رای الفقهاء. مصر: مطبعة الازهر.
أصبعی، مالک بن انس. (1406). الموطا. تحقیق: محمد فؤاد عبدالباقی. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
الأفریقی، ابوالفضل جمال الدین محمد بن مکرم بن منظور. (1405). لسان العرب. بیروت: نشر ادب الحوزة.
البخاری، ابوعبدالله محمد بن اسماعیل. (1401). صحیح البخاری، بیروت: دارالتراث العربی.
بدران، بدران أبوالعینین. (بیتا). تاریخ الفقه الإسلامی و نظریة الملکیة العقود، بیروت: دارالنهضة العربیة.
پانیپتی، محمد ثناءالله. (1425). تفسیر المظهری. بیروت: دارإحیاء التراث العربی.
جناتی، محمدابراهیم. (1370). منابع اجتهاد از دیدگاه مذاهب اسلامی. تهران: مؤسسۀ کیهان.
خیاط، دکتر عبدالعزیز. (1977). نظریة العرف. عمان: مکتبة الأقصی.
رازی، فخرالدین محمد بن عمر. (1401). تفسیر مفاتیح الغیب. بیروت: دارالفکر.
رضی، سید شریف. (1389). نهج البلاغه. ترجمۀ محمد دشتی. تهران: انتشارات مؤسسۀ نشر شهر.
زرقا، مصطفی احمد. (1418). المدخل الفقهی العام. دمشق: دارالقلم.
زمخشری، جارالله محمود بن عمر. (1983). تفسیر الکشاف عن حقائق التنزیل وعیون الأقاویل فی وجوه التأویل. بیروت: دارالفکر.
زیدان، دکتر عبدالکریم. (1389). الوجیز در اصول فقه. ترجمۀ فرزاد پارسا. سنندج: انتشارات کردستان.
سرخسی، شمسالدین. (1989). المبسوط. بیروت: دارالمعرفة.
سیوطی، جلالالدین عبدالرحمن. (1983). الأشباه والنظائر فی قواعد و فروع فقه الشافعیه. بیروت: دارالکتب العلمیه.
الشاطبی، ابراهیم بن موسی اللخمی الغرناطی المالکی. (1425). الموافقات فی اصول الشریعة. بیروت: دارالکتب العلمیۀ.
شافعی، محمد بن ادریس. (بیتا). الرسالة. بیروت: دارالکتب العلمیة.
شکری، سید محمود. (1314). بلوغ الأرب فی معرفة أحوال العرب. مصر: دارالکتب المصری.
شيرازی، آیتالله ناصر مکارم. (1389). تفسیر نمونه. ترهان: انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
الطباطبائی، السید محمدحسین. (1390). المیزان فی تفسیر القرآن. لبنان: مؤسسة الاعلمی.
الطبرسی، ابوعلی الفضل بن الحسن. (بیتا). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. تحقیق: السیدهاشم رسولی محلاتی. بیروت: دارالعلوم.
عثماني، محمدشفيع. (1381). معارفالقرآن. مترجم: محمدیوسف حسينپور. تربتجام: انتشارات شيخالاسلام احمد جام.
عوض، سید صالح. (1979). أثر العرف فی التشریع الإسلامی. قاهره: دارالکتب الجامعی.
القرطبی، ابوعبدالله محمد بن احمد الانصاری. (1965). الجامع لاحکام القرآن. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
کاتوزیان، دکتر ناصر. (1385). فلسفۀ حقوق. تهران: انتشارات شرکت سهامی.
ــــــــــــــــــــــــــ (1390). مقدمۀ علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران. تهران: انتشارات شرکت سهامی.
گلباغی ماسوله، سید علی جبار. (1378). درآمدی بر عرف. قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم.
لنگرودی، مجمدجعفر. (1370). ترمینولوژی حقوق. تهران: چاپ گلشن.
محمصانی، دکتر صُبحی. (1358). فلسفۀ قانونگذاری در اسلام. ترجمۀ اسماعیل گلستانی. تهران: مؤسسۀ انتشارات امیر کبیر.
جمعي از علماء وزارت اوقاف كويت. (1427). الموسوعة الفقهية الكويته. کویت: دارالصفوه.
مهیار، رضا. (1376). فرهنگ ابجدی. تهران: مؤسسۀ انتشارات اسلامی.
نیشابوری، ابوالحسین مسلم بن الحجاج. (1407). صحیح مسلم. تحقیق: موسی شاهین لاشین و احمد عمرهاشم. بیروت: مؤسسة عزالدین.
چاپ شده
ارجاع به مقاله
شماره
نوع مقاله
مجوز
این پروژه تحت مجوز بین المللی Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 می باشد.