نگاه عارفانه به شعر و شاعری

(باتوجه به متن‌های عرفانیِ فارسیِ دری)

نویسندگان

  • پوهاند محمدناصر ره‌یاب عضو هیئت‌علمی پوهنتون/ دانش‌گاه هرات

DOI:

https://doi.org/10.58342/.v11i3.85

واژه‌گانِ کلیدی:

شعر، شریعت، اسلام، عرفان، قرآن، حدیث، صوفیان، عارفان، شاعران

چکیده

شعر و عرفان با هم سازگاری­‌های سرشتی دارند؛ از‌همین‌روی، با این­‌که صوفیان شریعت‌مدار و عارفان عاشق­‌پیشه، از شعر، با نگاهی به برداشت­‌های دینی، تبرا جسته­‌اند، باز روی­‌کردهایی به شعر و شاعری داشته­‌اند: سنایی را به دید آریم و مولوی را. برخی از عارفانی که در این زمینه کتاب نوشته­‌اند، به دو گروه بخش می­‌شوند: آنانی که بهره­‌گیری از کارمایه­‌های شعر عاشقانه روا نمی­‌دانند و آنانی که تأویل­‌گرایانه این دم­‌سازی را با آموزه‌های شرعی هم­‌خوان می­‌دانند. در این نوشتار پس از فراهم­‌آوری داده­‌هایی از قرآن و سخنان پیام­‌بر، بلاغیان، ادبیات‌شناسان و اندیش‌مندان، و باز نویسنده­‌گان و شاعران عارف و صوفی، با بهره­‌گیری از روش تحلیل محتوا و به صورت کیفی به این پرسش­‌ها پرداخته شده است: شعر و شریعت چه هم­‌گرایی­‌ها و ناهم‌سازی‌هایی دارند؟ چرا با آن­‌که شاعری را بسا از عارفان دون شأن خود می‌دانستند، باز به آن روی آورده­‌اند؟ آیا به‌راستی عرفان بیان شاعرانۀ آموزه­‌های دینی است؟ هدف از پی‌افگندن این گفت­‌مان، رسیدن به این برآیند است که: دین می­‌خواهد‌ شعر و شاعری در خدمت معنویت باشد و عرفان می­‌خواهد با شعر آدمی را یاری رساند تا بر نفس اماره پیروز آید. شعر عرفانی فارسیِ دری به خوبی نشان می­‌دهد که توانسته، هم­‌چون شعر تعلیمی، رسالت خود را در راه رهایی انسان در بند دیروزین و امروزین به‌جا آورد.

شناخت‌نامۀ نویسنده

پوهاند محمدناصر ره‌یاب، عضو هیئت‌علمی پوهنتون/ دانش‌گاه هرات

استاد بازنشستۀ دانش‌کدۀ ادبیاتِ دانش‌گاه هرات و رئیس دانش‌گاه غالبِ هرات

سرچشمه‌ها/ منابع

قرآن کریم.

آزاد بلگرامی، میر غلام علی. ‌(1303). سبحة‌المرجان. بمبی: ملک الکتاب. چاپ سنگی.

آذر بیگدلی، لطفعلی بیگ. (1336). آتش‌کدۀ آذر. به تصحیح حسن سادات ناصری. تهران‌: انتشارات امیرکبیر‌.

ابن رشیق. (1981). العمدة فی محاسن الشعر و آدبه و نقده. تصحیح محمد محی‌الدین عبدالحمید. بیروت: دارالجیل.

انوری، محمد بن محمد. (1389). دیوان. به کوشش پرویز بابایی. تهران: نگاه.

بیدل، ابوالمعانی میزرا عبدالقادر. (1384). دیوان. به اهتمام مختار اسماعیل‌نژاد. تهران: سیمای دانش.

جامی، عبدالرحمان. (1367). بهارستان. به تصحیح اسماعیل حاکمی. تهران: انتشارات اطلاعات.

ـــــــــــــــــ . (1366). هفت اورنگ. تصحح و مقدمۀ مرتضی مدرس گیلانی. تهران: سعدی.

حافظ، شمس‌الدین محمد. (1381). دیوان. به کوشش حسین علی یوسفی. تهران: روزگار.

حسینی قزوینی، فضل‌الله. (1383). المعجم فی آثار ملوک‌العجم. به کوشش احمد فتوحی نسب. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.

خازن، علي بن محمد. (بی‌تا)‌. تفسيرالخازن. مصر: مكتبة التجارية الكبري.

خاقانی، بدیل بن علی. (1380). دیوان. چ‌ دوم. به اهتمام جهان‌گیر منصور. تهران: نگاه.

دولت‌شاه سمرقندی، دولت‌شاه بن بختی‌شاه. (1382). تذکرة‌الشعرا. به اهتمام و تصحیح ادوارد براون. تهران: اساطیر.

زاکانی، عبید. (بی‌تا). رسالة دل‌گشا. نسخۀ الکترونیک. قابل‌دریافت از:

<https://dl3.takbook.com/pdf/ebook1992(www.takbook.com).pdf>

زرقانی، سید مهدی. (1390). بوطیقای کلاسیک (بررسی تحلیلی- انتقادی نظریۀ شعر در منابع فلسفی). تهران: سخن.

زکریا، محمد علی. (1378). درآمدی بر جامعه‌شناسی هنر. ایران: آذریون‌.

سام میزاری صفوی. (1384). تذکرۀ تحفۀ سامی. تصحیح و تحشیۀ رکن‌الدین همایون فرخ. تهران: اساطیر.

سلطان ولد، محمد بن محمد. (1376). ولد‌نامه. به تصحیح جلال‌الدین همایی. تهران: هما.

سنایی غزنوی، ابوالمجد مجدود بن آدم. (1369). حدیقة الحقیقه و شریعة الطریقه. تصحیح محمد تقی مدرس رضوی. تهران: دانش‌گاه تهران.

ـــــــــــــــــــــــــــــــ . (1380). دیوان. تصحیح محمد تقی مدرس رضوی. تهران:

شمس قیس، محمد بن قیس رازی. (1387).‌ المعجم فی‌معاییر اشعار‌العجم. به تصحیح محمد بن عبدالوهاب قزوینی و تصحیح مدرس رضوی. تهران: زوار.

عطار نیشاپوری، فریدالدین. (بی‌تا). اسرارنامه. تصحیح سید صادق گوهرین. تهران: زوار.

ـــــــــــــــــــــــ . (1386). مصیبت‌نامه. تصحیح محمد رضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.

عماره، محمد. (1381). اسلام و هنرهای زیبا. ترجمۀ مجید احمدی‌. تهران: انتشارات احسان.

عوفی، محمد بن محمد. (1389). لباب‌الالباب. با مقدمۀ محمد قزوینی. تهران: هرمس.

غزالی، احمد‌. (1370). سوانح‌العشاق (در مجموعۀ آثار فارسی). به اهتمام احمد مجاهد. تهران: دانش‌گاه تهران.

ـــــــــــــــــ . (1388). کیمای سعادت. تصحیح فریدون اسلام نیا. ارومیه: حسینی اصل.

فقیهی، فضل‌الرحمان. (1381)‌ «شعر ما و شریعت ما». اندیشه: ش 1. س 1. صص 76- 84.

لودی، میرعلیشیر. (1324)‌. تذکرۀ مرآت الخیال. بمبئی‌: چاپ مطبعۀ سنگی.

محبتی، مهدی. (1390). از معنا تا صورت. چ‌ دوم. تهران: سخن.

محمد بن منور. (1362). اسرار التوحید. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: آگاه.

‌نصرآبادی، میرزا محمد طاهر. (‌1379‌). تذکرۀ نصرآبادی. به کوشش احمد مدقق یزدی. یزد: دانش‌گاه یزد.

نظامی گنجه‌یی، الیاس بن یوسف. (1389). مخزن‌الاسرار. چ‌ دوم. تصحیح به‌روز ثروتیان. تهران: امیر کبیر.

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی. (1380). ‌فیه ما فیه. به کوشش فروزان‌فر‌. تهران: امیرکبیر.

ـــــــــــــــــــــــــــ . (1355). کلیات شمس تبریزی. به تصحیح: فروزانفر. تهران: امیر کبیر.

هجویری، علی بن عثمان. (1390). کشف‌المحجوب. چ‌ هفتم. مقدمه، تحصیح و تعلیقات محمود عابدی. تهران: سروش.

Downloads

چاپ شده

2022-09-02

ارجاع به مقاله

ره‌یاب م. (2022). نگاه عارفانه به شعر و شاعری: (باتوجه به متن‌های عرفانیِ فارسیِ دری). فصل‌نامۀ علمی - پژوهشی غالب, 11(3), ۱-۳۲. https://doi.org/10.58342/.v11i3.85