Anthropological Foundations in Delineating the Legal Status of Muslim Women
(Focusing on Imamiyyah Jurisprudence)
DOI:
https://doi.org/10.58342/ghalibqj.V.13.I.4.7Keywords:
Women, third model, foundations, explanation, rights, legal statusAbstract
Delineating an appropriate legal status for women, like any other fundamental and essential discourse, hinges upon redefining anthropological foundations in this domain. The existence of two extremes—a traditionalist view that regards women as the "second sex" and a radical feminist perspective that even disregards women's natural roles, such as motherhood—underscores the necessity of further work in this field. The objective of this study is to provide an updated interpretation of women's rights within the framework of religious teachings. The core question this paper seeks to answer is: Can anthropological foundations sufficiently influence and directly shape the legal status of women? To address this question, the research employs a library-based methodology, utilizing written sources such as articles and visual materials like panel discussions. The study concludes that anthropological foundations, categorized into general and specific types, play a substantial and direct role in shaping the legal status of women. Ultimately, these foundations lead to the articulation of a "third model" for women, which is neither defined by the traditional nor the feminist paradigms, thereby offering a distinct and unique legal status for women.
References
احمدی، محمّدرضا. (1384). «تفاوت زن و مرد از منظر روانشناسي و متون ديني». قم: ماهنامۀ معرفت. 97(10). 66-76. https://marifat.nashriyat.ir/node/2127.
باربارا، و آلن، پیز. (1382). چرا مردان گوش نمیدهند و زنان نمیتوانند نقشه بخوانند؟ ترجمة ناهید رشید و نسرین گلدار. تهران: آسیم.
جمشیدی، اسدالله و دیگران. (1382). زن در فرهنگ و اندیشه اسلامی (جستاری در هستیشناسی زن). قم: انتشارات مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
جوادی آملی، عبدالله. (1389). تسنیم. قم: مؤسسۀ اسراء.
حسینی، سید غلامحسین. (1379)، «تفاوتهای بیولوژیک زن و مرد (بدن، روان و هوش)». قم: مجلۀ کتاب نقد. 17. 220-259. http://ensani.ir/fa/article/68144.
شریفی، احمدحسین. (1395). روششناسی علوم انسانی اسلامی. تهران: مرکز مطالعات و انتشارات آفتاب وسعه.
صلیبا، جميل و صانعی درهبیدی، منوچهر. (1366). فرهنگ فلسفى. تهران: انتشارات حکمت.
طباطبائی، محمدحسین. (1417). الميزان. چ پنجم. قم: دفتر انتشارات اسلامى.
طوسی، نصیرالدین. (1375). شرح الاشارات و التنبيهات. قم: نشر البلاغه.
کریمی، حمید. (1390). «تفاوت¬های زن و مرد از نگاه دین و علوم تجربی». مجموعه مقالات. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
کریمی، داریوش. (1398). «آیا زن، زن به دنیا میآید؟». برنامة پرگار بی بی سی (تاریخ 14 جدی 1398. تاریخ مراجعه: 20 جدی 1398) آدرس سایت: https://www.youtube.com/watch?v=2Y5lYD4_dKA.
کلینی، محمد یعقوب. (1407). الکافی. چ چهارم. تهران: دار الکتب العلمیة.
کمیتة آموزشی جندر. (1394). رهنمای آموزشی جندر. کابل: وزارت امور زنان.
مطهری، مرتضی. (1369). نظام حقوق زن در اسلام. چ چهاردهم. تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی. (1390) مجموعه آثار. تهران: صدرا.
منطقی، مرتضی. (1390). زن شرقی، مرد غربی (بررسی تفاوتهای روانشناختی زن و مرد). تهران: بعثت.
نوابی¬نژاد، شکوه. (1385). روان¬شناسی زن. چ سوم. تهران: نشر علم.
References
Ahmadi, Mohammad Reza. (2005). “The Difference Between Men and Women From the Perspective of Psychology and Religious Texts.” Qom: Ma'rifat Monthly. 97(10), 66-76. [In Persian]. Available at: https://marifat.nashriyat.ir/node/2127.
Barbara, and Allan Pease. (2003). Why Men Don’t Listen and Women Can’t Read Maps. Translated by Nahid Rashid and Nasrin Goldar. Tehran: Asim. [In Persian].
Jamshidi, Asadullah, et al. (2003). Woman in Islamic Culture and Thought (An Ontological Study of Women). Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute. [In Persian].
Javadi Amoli, Abdollah. (2010). Tafsir Tasnim. Qom: Esra Foundation. [In Persian].
Hosseini, Seyyed Gholam-Hossein. (2000). “Biological Differences Between Men and Women (Body, Mind, and Intelligence).” Qom: Ketab-e Naqd Journal. 17, 220-259. [In Persian]. Available at: http://ensani.ir/fa/article/68144.
Sharifi, Ahmad Hossein. (2016). Methodology of Islamic Humanities. Tehran: Afteh va Sa'eh Studies and Publications Center. [In Persian].
Saliba, Jamil, and Sa'ni Darabedi, Manouchehr. (1987). Philosophical Dictionary. Tehran: Hekmat Publications. [In Persian].
Tabatabai, Mohammad Hossein. (1997). Tafsir al-Mizan. 5th Edition. Qom: Islamic Publishing Office. [In Persian].
Tusi, Nasir al-Din. (1996). Sharh al-Isharat wa al-Tanbihat. Qom: Al-Balagha Publications. [In Arabic].
Karimi, Hamid. (2011). “Differences Between Men and Women From the Perspective of Religion and Empirical Sciences.” Collection of Articles. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute. [In Persian].
Karimi, Dariush. (2019). “Is a Woman Born a Woman?” BBC’s Hard Talk Program (14 January 2020, Date Accessed: 20 January 2020). [In Persian]. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=2Y5lYD4_dKA.
Kulayni, Mohammad Ya'qub. (1987). Al-Kafi. 4th Edition. Tehran: Dar al-Kutub al-Ilmiyya. [In Persian].
Gender Training Committee. (2015). Gender Training Guide. Kabul: Ministry of Women’s Affairs. [In Persian].
Motahari, Morteza. (1990). The Rights System of Women in Islam. 14th Edition. Tehran: Sadra. [In Persian].
Motahari, Morteza. (2011). Collected Works. Tehran: Sadra. [In Persian].
Manteqi, Morteza. (2011). Eastern Woman, Western Man (A Psychological Study of Gender Differences). Tehran: Ba’that. [In Persian].
Navabi-Nejad, Shokouh. (2006). The Psychology of Women. 3rd Edition. Tehran: Elm Publications. [In Persian].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 محمدهادی نبوی،حبیبالله نظری
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.