تسامح در عبادات از دیدگاه سنت نبوی

(مطالعۀ موردی: تسامح در ادای زکات)

نویسندگان

  • دکتر سید عبدالماجد غوری استاد دانش‌کدۀ مطالعات قرآن و سنت، دانش‌گاه علوم اسلامی مالزیا نشرشده در کتاب‌نامۀ سومین‌کنفرانس بین‌المللی «منهج فقه و قانون در حل قضایای معاصر» دانش‌کدۀ فقه و قانون دانش‌گاه علوم اسلامی مالزیا USIM))
  • عبدالناصر امینی عضو هیئت‌علمی پوهنتون / دانش‌گاه غالبِ هرات

DOI:

https://doi.org/10.58342/.v10i34-35.20

واژه‌گانِ کلیدی:

تسامح، سنت نبوی، عبادات و زکات.

چکیده

اسلام دین آسان‏گیری و تسامح بوده، بر همین مبانی استوار است و نمی‏خواهد پیروان خود را در تنگنا و مشقّت قرار دهد. پیام‌بر صلی الله علیه وسلم در بسیاری از احادیث شریف، مسلمانان را به آسان‏‌گیری و عدم سخت‌گیری دستور داده و یادآور شده، که بر مبنای دین حنفیّتِ بخشنده و آسان‏‌گیر مبعوث گردیده است. به همین منظور آسانی و آسان‏‌گیری از مهم‏‌ترین و بارزترین ویژه‌گی‏‌های شریعت این دینِ حنیف محسوب می‎شود. این دین برای ایجاد فشار و به غل و زنجیر‌کشیدن مردم، یا تکلیف آن‏‌ها به اعمال و افعالی‌که در توان‏ شان نیست نیامده؛ بل‌که برای تحقق خوش‌بختیِ همۀ بشریت آمده است و این امر را با سُبُک‌انگاری، رفع حرج، زدودن تنگناها و دفع مشقت تحقق بخشیده است. آسان‎گیری در بسیاری از عبادات و فرایض این دین، مدنظر قرار داده شده تا مسلمانان حین ادای آن‎ها با حرج روبه‌رو نشوند، «زکات» از شمار این عبادات و رکنِ پنجم اسلام است، که این پژوهش برخی از مظاهر آسان‏‌گیریِ سنت نبوی در ادای این فریضه را در پرتو احادیث و آثاری که در زمینه وجود دارد، به بحث گرفته است.

Downloads

چاپ شده

2022-03-15 — Updated on 2022-08-07

Versions

ارجاع به مقاله

غوری س. ع., & امینی ع. (2022). تسامح در عبادات از دیدگاه سنت نبوی: (مطالعۀ موردی: تسامح در ادای زکات). فصل‌نامۀ علمی - پژوهشی غالب, 10(3 و 4), 151–166. https://doi.org/10.58342/.v10i34-35.20 (Original work published 15 مارس 2022)