رابطۀ ره‌بری تحول‌آفرین با تعهد سازمانی با نقش میانجی درگیر‌شدن با کار در دانش‌گاه غالبِ هرات

نویسندگان

  • احمد فرید فانوس غوثیار عضو هیئت‌علمی پوهنتون/ دانش‌گاه غالب، هرات

DOI:

https://doi.org/10.58342/.v10i34-35.23

چکیده

ره‌بریِ تحول‌‌آفرين، روي‌کرد نوینی در ره‌بری است، که با ايجاد رضايت، اعتماد و تعهد در بين کارکنان، اين توانايی را دارد تا‌ انگيزۀ تلاشِ فراتر از انتظار را در کارکنان به وجود آورده و به عمل‌کرد به‌تر آنان منتج شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطۀ ره‌بری تحول‌آفرین و تعهد سازمانی با نقش میانجی درگیر‌شدن با کار در دانش‌گاه غالب هرات بوده است. جامعة آماری این پژوهش را کلیه کارکنان دانش‌گاه غالب شهر هرات مشتمل بر 260 نفر تشکیل می‌دهند، که از روش نمونه‌گیری طبقاتی، 152 نفر از کارکنان به‌عنوان نمونۀ آماری تحقیق انتخاب گردید. روش نمونه‌گیری تحقیق حاضر کاربردی و از نوع هم‌بسته‌گی می‌باشد. جهت گرد‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های استاندارد ره‌بری تحول‌آفرین، تعهد سازمانی و فرهنگ سازمانی استفاده شده است، که روایی آن به روش محتوایی و پایایی آن به اساس ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. به‌منظور ترسیم جدول‌ها و نمودارها، از آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه‌ها از ریگریسیون و معادلات ساختاری و به‌منظور تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار‌SPSS‌ و AMOS استفاده شده است.

پرسش اصلی پژوهش حاضر چنین مطرح می‌شود که: چه نوع رابطه‌یی بین ره‌بری تحول‌آفرین و تعهد سازمانی با میانجی درگیر‌شدن با کار در دانش‌گاه غالب وجود دارد؟ یافته‌های تحقیق حاضر حاکی از آن است که بین ره‌بری تحول‌آفرین و تعهد سازمانی رابطۀ معنا‌داری وجود دارد؛ هم‌چنین درگیر‌شدن با کار نقش میانجی معنا‌داری میان ره‌بری تحول‌آفرین و تعهد سازمانی دارد؛ برعلاوه، نتایج تحقیق نشان داده است که درگیر‌شدن با کار در رابطه بین ره‌بری تحول‌آفرین (نفوذ آرمانی) و تعهد سازمانی (تعهد هنجاری) نقش میانجی دارد.

Downloads

چاپ شده

2022-03-18 — Updated on 2022-08-14

Versions

ارجاع به مقاله

فانوس غوثیار ا. ف. (2022). رابطۀ ره‌بری تحول‌آفرین با تعهد سازمانی با نقش میانجی درگیر‌شدن با کار در دانش‌گاه غالبِ هرات. فصل‌نامۀ علمی - پژوهشی غالب, 10(3 و 4), 117–202. https://doi.org/10.58342/.v10i34-35.23 (Original work published 18 مارس 2022)