Review of Jurisprudential Views about the Blood Money of Men & Women

Authors

  • Fazlurrab Faqihi Master of Sharia & Law from Kabul University

DOI:

https://doi.org/10.58342/.v11i3.86

Keywords:

Blood Money, compensation, Quiet Consensus, general text Specification, text generality, jurisprudents

Abstract

Three Jurisprudential views have been presented regarding Blood Money of Men & Women. One is absolute equality; the second is absolute halving & the third is equality up to one-third & halving more the third. The scales of validity of each view’s reasons based on rules of Jurisprudential origins are research problem. The question is, how much reliable are the reasons of pointed views regarding the blood money of men & women? The importance of the price that Sharia has legitimized for the soul and parts of a human is the same as the sanctity of the soul and his parts in the eyes of Sharia; therefor, differentiation between blood money of men and women is very important; because the discussion belongs to the rights of men and women. On the other hand reviewing controversial issues plays a significant role in identifying the rightful view. So study in this field is valuable. This research purposes to review the opinions of jurisprudents regarding the research topic analytically-critically and using the library sources and to show the valid view. The results present that the view believing in which the blood money of women is halve of blood money of men is closer to accuracy; because the verse indicating the rule of blood money is specified general text and although the quiet consensus over halve being of the blood money of women is an uncertain reason, but it is able to specify the uncertain general text. The difference between men and women in the rule of blood money is why that the loss due to the affliction occurred against victim referring to his or her family is not equal; because the men and women are different in their responsibilities. The compensation of wounds is analogized to the rule of blood money; because the main rule is unanimous and comprehensible.

Author Biography

Fazlurrab Faqihi, Master of Sharia & Law from Kabul University

ماستر شریعت و قانون از پوهنتون/ دانش‌گاه کابل

References

قرآن کریم.

ابن ابی شیبه، ابوبکر عبد‌الله بن محمد عبسی. (1409هـ). الكتاب المصنف في الأحاديث والآثار. محقق: كمال يوسف حوت. ریاض: مكتبة الرشد.

ابن الجوزی، عبد الرحمن بن علی. (1415هـ). التحقيق في أحاديث الخلاف. محقق: مسعد عبدالحميد محمد سعدنی. بیروت: دار الكتب العلمية.

ابن المقلن، عمر بن علی. (2004). البدر المنير في تخريج الأحاديث والأثار الواقعة في الشرح الكبير. محقق: مصطفى ابو الغيط و عبدالله بن سليمان و ياسر بن كمال. ریاض: دار الهجره.

ابن ترکمانی، علی بن عثمان ماردینی. (بی‌تا). الجوهر النقي على سنن البيهقي. بی‌جا: دار الفکر.

ابن رشد، محمد بن احمد. (2004). بداية المجتهد ونهاية المقتصد. قاهره: دار الحديث.

ابن عبدالبر، یوسف بن عبدالله. (1387هـ). التمهيد لما في الموطأ من المعاني والأسانيد. تحقيق: مصطفى بن احمد علوی و محمد عبدالكبير بكری. المغرب: وزارة عموم الأوقاف والشؤون الإسلامية.

ابن عبدالهادی، محمد بن احمد. (2007م). تنقيح التحقيق في أحاديث التعليق. تحقيق: سامی بن محمد بن جاد‌الله و عبدالعزيز بن ناصر خبانی. ریاض: اضواء السلف.

ابن قدامه، ابو محمد عبدالله بن احمد مقدسی. (1968). المغني. بی‌جا: مكتبة القاهرة.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. (1994). الكافي في فقه الإمام أحمد. بی‌جا: دار الکتب العلمیه.

ابن قطان، علی بن محمد فاسی. (1997). بيان الوهم والإيهام في كتاب الأحكام. محقق: حسين آيت سعيد. ریاض: دار طيبه.

ابن قیم، محمد بن ابی بکر شمس‌الدین الجوزیه. (1991). اعلام الموقعين عن رب العالمين. تحقيق: محمد عبدالسلام ابراهيم. ‌بیروت: در الکتب العلمیه.

ابن منظور، محمد بن مکرم انصاری. (1414هـ). لسان العرب. چ‌ دوم. بیروت: دار صادر.

ابو داود، سلیمان بن اشعث سجستانی. (بی‌تا). سنن أبی داوود. محقق: محمد محی‌الدین عبد‌الحمید. صیدا، بیروت: المکتبة العصریة.

البانی، محمد ناصرالدین. (1985). إرواء الغليل في تخريج أحاديث منار السبيل. چ دوم. اشراف: زهیر شاویش. بیروت: المکتب الإسلامی.

امیرپادشاه، محمد امین بن محمود بخاری. (بی‌تا). تيسير التحرير. بیروت: دار الفکر.

بخاری، محمد بن اسماعیل. (1422هـ). صحیح البخاری (الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور رسول الله صلى الله عليه وسلم وسننه وأيامه). محقق: محمد زهیر بن ناصر‌الناصر. ‌بی‌جا: دار طوق النجاة.

بیهقی، احمد بن حسین خسروجردی خراسانی. (1989). السنن الصغير. محقق: عبد المعطی امين قلعجی. کراتشی پاکستان: جامعة الدراسات الإسلامية.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. (1991). معرفة السنن والآثار. محقق: عبد‌المعطی امین قلعجی. کراتشی پاکستان: جامعة الدراسات الإسلامیة.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. (2003م). السنن الكبرى للبيهقي. محقق: محمد عبدالقادر عطا. چ دوم. بیروت: دار الكتب العلمية.

جرجانی، علی بن محمدالشریف. (1983). التعريفات. ضبط و تصحیح: جمعی از علما با اشراف ناشر. بیروت: دار الكتب العلمية.

دارقطنی، ابو الحسن علی بن عمر. (2004م). سنن الدارقطني. تحقیق و تعلیق و ضبط نص: شعيب ارناؤوط، حسن عبد‌المنعم شلبی، عبد اللطيف حرز الله و احمد برهوم. ‌بیروت: الرسالة.

ذهبی، شمس‌الدین محمد بن احمد. (2000م). تنقيح التحقيق في أحاديث التعليق. محقق: مصطفى ابو الغيط عبدالحی عجيب. ریاض: دار الوطن.

رازی، محمد بن عمر فخرالدین. (1420هـ). مفاتيح الغيب أو التفسير الكبير. چ‌ سوم. بیروت: دار إحیاء التراث العربي.

سرخسی، محمد بن احمد. (1993م). المبسوط. بیروت: دار المعرفة.

ــــــــــــــــــــــ. (بی‌تا). أصول السرخسي. بیروت: دار المعرفه.

شافعی، محمد ابن ادریس. (1990م). الأم. بیروت: دار المعرفه.

شنقیطی، محمد امین. (1995م). أضواء البيان في إيضاح القرآن بالقرآن. بیروت: دارالفکر.

شوکانی، محمد بن علی. (1993م). نيل الأوطار. تحقيق: عصام‌الدين صبابطی. مصر: دار الحدیث.

ـــــــــــــــــــ. (1999م). إرشاد الفحول إلي تحقيق الحق من علم الأصول. محقق: احمد عزو عنايه، مقدمه: خلیل المیس و ولی الدین صالح فرفور. بی‌جا: دار الکتب العربی.

صنعانی، عبدالرزاق. (1403هـ). مصنف عبد الرزاق الصنعاني. محقق: حبيب الرحمن اعظمی. چ‌‌دوم. بیروت: المكتب الإسلامی.

صنعانی، محمد بن اسماعیل حسنی الامیر. (بی‌تا). سبل السلام. بی‌جا: دار الحديث.

طریفی، عبدالعزیز بن مرزوق. (2001م). التحجيل في تخريج ما لم يخرج من الأحاديث والآثار في إرواء الغليل. ‌‌ریاض: مکتبة الرشد.

عسقلانی، احمد بن حجر. (1989). التلخيص الحبير في تخريج أحاديث الرافعي الكبير. ‌بی‌جا: دار الكتب العلمية.

علیان، رشدی. (1977). «الإجماع في الشريعة الإسلامية». سال دهم. شمارۀ اول. نشریۀ دانش‌گاه اسلامی.

غزالی، ابوحامد محمد بن محمد. (1993). المستصفى. تحقيق: محمد عبد‌السلام عبد‌الشافی. ‌بی‌جا: دار الکتب العلمیه.

فیومی، احمد بن محمد. (بی‌تا). المصباح المنير في غريب الشرح الكبير. بیروت: المكتبة العلمية.

قشیری، مسلم بن حجاج نیشابوری. (بی‌تا). صحیح مسلم (المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم). محقق: محمد فؤاد عبدالباقی. بیروت: دار إحياء التراث العربی.

قلعجی، محمد رواس و قنیبی، حام صادق. (1988). معجم لغة الفقیهان‌. چ‌ دوم. بی‌جا: دار النفائس.

کاسانی، علاء الدین ابوبکر بن مسعود. (1986). بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع. چ‌ دوم. بی‌جا: دار الکتب العلمیه.

گروهی از فقیهان. (1404 – 1427هـ). الموسوعة الفقهية الكويتية. چ‌ دوم. کویت: وزارة الأوقاف والشئون الإسلامية – دار السلاسل.

مرغینانی، علی ابن ابی بکر فرغانی. (بی‌تا). الهداية في شرح بداية المبتدي. محقق: طلال يوسف. بیروت: دار احياء التراث العربي.

نسائی، ابوعبد الرحمن احمد بن شعیب خراسانی. (1986م). المجتبى من السنن (السنن الصغرى). تحقيق: عبد الفتاح ابو غده. چ‌ دوم. حلب: مکتب المطبوعات الاسلامیه.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. (2001م). السنن الكبرى. محقق: حسن عبد‌المنعم شلبی. چ‌ اول. بیروت: مؤسسۀ الرسالة.

نفراوی، احمد بن غانم ازهری. (1995م). الفواکه الدواني. بی‌جا: دار الفكر.

هیتمی، احمد بن محمد بن حجر. (1983م). تحفة المحتاج فی شرح المنهاج وحواشی الشروانی والعبادی. بیروت: دار احیاء التراث العربی.

Published

2022-08-06

How to Cite

Faqihi ف. (2022). Review of Jurisprudential Views about the Blood Money of Men & Women. Ghalib Journal, 11(3), ۸۹-۱۰۷. https://doi.org/10.58342/.v11i3.86