A Glance at the Mystical thought of Erfani Heydari Wojodi

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58342/ghalibqj.V.12.I.3.7

Keywords:

Heydari Wojodi, Mysticism and Sufism, Mystical Thoughts

Abstract

Heydari is one of the few contemporary poets of Afghanistan who has a special place in the field of mysticism and Sufism, and by composing poems in various formats, especially in ghazal, he revealed his mystical thoughts. Therefore, the main goal of this article was to study his mystical thoughts (in five axes). The research method in this article is based on the objective, fundamental, nature of the data, qualitative and analytical-descriptive method, which has been used from the library data. The findings of the research on the five axes of freedom, world, self-view, death and ego show that: Heydari Wojodi with his extensive studies was influenced by the works of mystics, especially by Maulana Jalaluddin Muhammad Balkhi, and examples of his poems are also included in this research and is cited for reference. The mentioned cases have been studied not only from the mystical point of view, but also from the moral and social issues, which shows the diversity of themes in Heydari Wojodi's poetry. Examining the social dimension of his poems show that he was not only a mystic, but also a social person, who suffered from the anomalies and injustice that was going on in the country, and to fight against the injustice and condemn the anomalies, both with the language of mysticism and language of people.

Author Biographies

Feda Mohammad Radpoor (ph.D), Parwan University

Department of Dari Literature, Faculty of Literature, Parwan University, Parwan, Afghanistan

Dr. Mahmood Bashiri (Ph.D), Allameh Tabataba'i University

Associate Professor, Department of Persian Literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

References

‌قرآن ‌‌‌کریم.

آرین‌فر، شمس‌الحق. (1391). شخصیت‌های کلان افغانستان، کابل: میوند.

ابوالقاسمی، سیده مریم. (1392). اصطلاحات و مفاهیم عرفانی دیوان شمس. چ3، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.

استعلامی، محمد. (1399). فرهنگ‌نامهٔ تصوف و عرفان. چ‌ دوم. تهران: فرهنگ معاصر.

اشرف‌زاده، رضا؛ سینی‌چی، محمدمهدی. (1399). «بررسی نفس و نمادپردازی از دیدگاه عرفا». ایران: پژوهش‌نامهٔ اورمزد، ش 52 پاییز.

افراسیاب‌پور، علی اکبر. (1385). «خدا از نظر عرفان». ایران: فصل‌نامهٔ ادیان و عرفان‌. 3(7).

باقرزاده‌خیاوی، فاطمه؛ آقایاری زاهد، رضا و علی رمضانی. (1401). «تقابل عرفان زاهدانه و عاشقانه در تذکرةالاولیای عطار نیشابوری». ایران: فصل‌نامهٔ علمی عرفان اسلامی. سال 18، ش 71.

حیدری وجودی، غلام حیدر‌. (1399). دیوان حیدری وجودی. چ2. کابل: انجمن دوست‌داران بیدل.

زمانی، کریم‌. (1398). شرح جامع مثنوی معنوی. ج‌ اول. چ53. تهران: اطلاعات.

سجادی، جعفر‌. (1383). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. چ7. تهران: طهوری.

سعدی، مصلح‌الدین‌. (1385). کلیات سعدی. به‌تصحیح محمدعلی فروغی، تهران: هرمس.

فرحمند، مهین؛ سیدصادقی، سیدمحمود و شمس‌الحاجیه اردلانی. (1401). «بازتاب مضامین عرفانی و اخلاقی در حدائق‌الانوار محمد صادق قومشمی». ایران: فصل‌نامهٔ علمی عرفان اسلامی. سال 18. ش 71‌.

قریشی، عبدالرضا. (1400). فرهنگِ اصطلاحاتِ استعاری و نمادینِ عرفانی. تهران: نشر سخن.

قنبرپور، زهرا‌. (1396). «مفهوم عرفانی مرگ از دیگاه مولانا در مثنوی معنوی». ایران: سومین همایش متن‌پژوهی ادبی (نگاه تازه به‌آثار مولانا، تهران).

محمدپوردهکردی، سیما. (1391). کرامت انسانی از دیدگاه ملاصدرا و کانت. قم: مؤسسه بوستان کتاب.

گوهرین، سیدصادق‌. (1376). شرح اصطلاحات تصوف. ج1. چ2. تهران: زورا.

موتمن، زین‌العابدین‌. (1352). تحول شعر فارسی. تهران: طهوری.

موسوی، سیدجمال‌الدین‌. (1399). تصوف در افغانستانِ معاصر، قم: مؤسسهٔ فرهنگی طه.

مولایی، محمدسرور. (1401). آفتابی میان سایه‌ای. چ2. تهران: هفت وادی.

مولوی، جلال‌الدین محمد. (1390). کلیات دیوان شمس. مطابق نسخۀ تصحیح‌شدهٔ بدیع‌الزمان فروزانفر. چ5. تهران: بهزاد.

_______________. (1380). مثنوی مولوی. مطابق با نسخۀ تصحیح‌شدة رینولد نکلسون، تهران: پیمان.

نادرعلی، سیدعادل‌. (1397). شرح اصطلاحات عرفانی. قم: آیت اشراق.

References

The Holy Quran. (Arabic)

Arianfar, Shams-ul-Haq. (2011). Major figures of Afghanistan, Kabul: Mivand. (Persian)

Abul Qasimi, Seyyed Maryam. (2012). Mystic terms and concepts of Divan Shams. Ch3, Tehran: Printing and Publishing Organization. (Persian)

Istilami, Mohammad. (2019). Dictionary of Sufism and Mysticism. What is the second Tehran: Contemporary Culture. (Persian)

Ashrafzadeh, Reza; Sini-Chi, Mohammad Mehdi. (2019). "Study of self and symbolization from the perspective of mystics". Iran: Ormuzd Research Paper, 52 Fall.

Afrasiabpour, Ali Akbar. (2006). "God from the point of view of mysticism". Iran: The Journal of Religions and Mysticism. 3(7). (Persian)

Bagherzadeh-Khiavi, Fatemeh; Aghaari Zahid, Reza and Ali Ramezani. (2022). "The contrast of ascetic and romantic mysticism in Attar Nishaburi's Tazkart-ul-Awliya". Iran: Scientific Quarterly of Islamic Mysticism. Year 18, No. 71. (Persian)

Heydari Joudi, Gholam Heydar. (2019). Diwan Heydari Zoudi. Ch2. Kabul: Biddle Lovers Association. (Persian)

Zamani, Karim. (2018). A comprehensive description of the spiritual masnavi. The first c. Ch53. Tehran: Information. (Persian)

Sajjadi, Jafar. (2004). Dictionary of mystic terms and interpretations. Ch7. Tehran: Tahori. (Persian)

Saadi, Moslehuddin. (2006). Kliat Saadi Edited by Mohammad Ali Foroughi, Tehran: Hermes. (Persian)

Farahmand, Mahin; Seyed Sadeghi, Seyed Mahmoud and Shams-ul Hajieh Ardalani. (2022). "Reflection of mystical and moral themes in Mohammad Sadegh Qomshmi's gardens". Iran: Scientific Quarterly of Islamic Mysticism. Year 18. Sh. 71. (Persian)

Qureshi, Abdul Reza. (2021). Dictionary of mystical metaphorical and symbolic terms. Tehran: Sokhon Publishing House. (Persian)

Qanbarpour, Zahra. (2016). "The Mystical Concept of Death from Rumi's Digha in Masnavi Mawani". Iran: The third conference on literary textual research (a fresh look at the works of Maulana, Tehran). (Persian)

Mohammadpourdekordi, Sima. (2011). Human dignity from the point of view of Mulla Sadra and Kant. Qom: Book Garden Institute. (Persian)

Goharin, Seyyed Sadeq. (1997). Explanation of Sufism terms. C1. Ch2. Tehran: Zora. (Persian)

Motman, Zain-al Abdin. (1973). Evolution of Persian poetry. Tehran: Tahori. (Persian)

Musavi, Seyed Jamaluddin. (2019). Sufism in contemporary Afghanistan, Qom: Taha Cultural Institute.

Moulai, Mohammad Sarwar. (2022). Sunny in the shade. Ch2. Tehran: Haft Wadi.

Molavi, Jalaluddin Mohammad. (2011). The generalities of Divan Shams. According to the corrected version of Badi al-Zaman, Forozanfar. Ch5. Tehran: Behzad.

_______________. (2001). Maulawi's Masnavi. according to the corrected version of Reynold Nicholson, Tehran: Peyman.

Nader Ali, Seyed Adel. (2017). Description of mystical terms. Qom: Ayat Ashraq.

Published

2023-09-22

How to Cite

Radpoor ف., & Bashiri م. (2023). A Glance at the Mystical thought of Erfani Heydari Wojodi. Ghalib Journal, 12(3), ۱۰۱-۱۲۲. https://doi.org/10.58342/ghalibqj.V.12.I.3.7