نگاهی به اندیشۀ عرفانی حیدری وجودی

نویسندگان

DOI:

https://doi.org/10.58342/ghalibqj.V.12.I.3.7

واژه‌گانِ کلیدی:

حیدری وجودی، عرفان و تصوف، اندیشه‌های عرفانی

چکیده

حیدری وجودی از‌جمله معدود شاعران معاصر افغانستان است که در حوزۀ عرفان و تصوف جای‌گاه ویژه دارد و با سرودن اشعار در قالب‌های گوناگون، به‌ویژه در غزل، اندیشه‌های عرفانی خویش را آشکار نموده‌است؛ از‌این‌رو، هدف اساسی دراین مقاله، بررسی و شناخت اندیشه‌های عرفانی (در پنج محور) او بوده است.‌ روش تحقیق دراین مقاله، براساس هدف، بنیادی، براساس ماهیت داده‌ها، کیفی و براساس شیوه، تحلیلی-توصیفی بوده که از داده‌های کتاب‌خانه‌یی سود جُسته شده است. یافته‌های تحقیق در پنج محورِ آزادی، دنیا، خودبینی، مرگ و نفس نشان می‌دهند که: حیدری وجودی با مطالعات گسترده‌یی که داشت،‌ از آثار بزرگانِ عرفان، به‌ویژه از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی متأثر بوده‌است، که دراین پژوهش نمونه‌هایی نیز از اشعار او هم جهت استناد نقل گردیده‌است. موارد یادشده نه تنها از نظر عرفانی، بل‌که از‌حیث مسائل اخلاقی و اجتماعی نیز بررسی شده‌است، که تنوع مضمون را در شعر حیدری وجودی نشان می‌دهد. بررسی بُعد اجتماعی اشعار او نشان می‌دهند که او نه‌تنها یک عارف بود، بل‌که یک انسان اجتماعی نیز بود، که از ناهنجاری‌‌ها و بی‌عدالتی‌یی ‌که در کشور جریان داشت، رنج می‌برد و برای مبارزه با‌ بی‌عدالتی و نکوهش ناهنجاری‌ها، هم با زبان عرفان و هم با زبان مردم پرداخته‌است.

شناخت‎‌‌نامۀ نویسنده‌گان

پوهنمل دکتر فدامحمد رادپور، پوهنتون/ دانش‌گاه پروان

استاد دیپارتمنت ادبیات فارسیِ دری، پوهنخی / دانش‌کدة ادبیات، پوهنتون/ دانش‌گاه پروان، پروان، افغانستان

دکتر محمود بشیری، دانش‌گاه/ پوهنتون علّامه طباطبائی

دانش‌یار گروه ادبیات فارسی، دانش‌کده/ پوهنځی ادبیات و زبان‌های خارجی، دانش‌گاه/ پوهنتون علّامه طباطبائی، تهران، ایران

سرچشمه‌ها/ منابع

‌قرآن ‌‌‌کریم.

آرین‌فر، شمس‌الحق. (1391). شخصیت‌های کلان افغانستان، کابل: میوند.

ابوالقاسمی، سیده مریم. (1392). اصطلاحات و مفاهیم عرفانی دیوان شمس. چ3، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.

استعلامی، محمد. (1399). فرهنگ‌نامهٔ تصوف و عرفان. چ‌ دوم. تهران: فرهنگ معاصر.

اشرف‌زاده، رضا؛ سینی‌چی، محمدمهدی. (1399). «بررسی نفس و نمادپردازی از دیدگاه عرفا». ایران: پژوهش‌نامهٔ اورمزد، ش 52 پاییز.

افراسیاب‌پور، علی اکبر. (1385). «خدا از نظر عرفان». ایران: فصل‌نامهٔ ادیان و عرفان‌. 3(7).

باقرزاده‌خیاوی، فاطمه؛ آقایاری زاهد، رضا و علی رمضانی. (1401). «تقابل عرفان زاهدانه و عاشقانه در تذکرةالاولیای عطار نیشابوری». ایران: فصل‌نامهٔ علمی عرفان اسلامی. سال 18، ش 71.

حیدری وجودی، غلام حیدر‌. (1399). دیوان حیدری وجودی. چ2. کابل: انجمن دوست‌داران بیدل.

زمانی، کریم‌. (1398). شرح جامع مثنوی معنوی. ج‌ اول. چ53. تهران: اطلاعات.

سجادی، جعفر‌. (1383). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. چ7. تهران: طهوری.

سعدی، مصلح‌الدین‌. (1385). کلیات سعدی. به‌تصحیح محمدعلی فروغی، تهران: هرمس.

فرحمند، مهین؛ سیدصادقی، سیدمحمود و شمس‌الحاجیه اردلانی. (1401). «بازتاب مضامین عرفانی و اخلاقی در حدائق‌الانوار محمد صادق قومشمی». ایران: فصل‌نامهٔ علمی عرفان اسلامی. سال 18. ش 71‌.

قریشی، عبدالرضا. (1400). فرهنگِ اصطلاحاتِ استعاری و نمادینِ عرفانی. تهران: نشر سخن.

قنبرپور، زهرا‌. (1396). «مفهوم عرفانی مرگ از دیگاه مولانا در مثنوی معنوی». ایران: سومین همایش متن‌پژوهی ادبی (نگاه تازه به‌آثار مولانا، تهران).

محمدپوردهکردی، سیما. (1391). کرامت انسانی از دیدگاه ملاصدرا و کانت. قم: مؤسسه بوستان کتاب.

گوهرین، سیدصادق‌. (1376). شرح اصطلاحات تصوف. ج1. چ2. تهران: زورا.

موتمن، زین‌العابدین‌. (1352). تحول شعر فارسی. تهران: طهوری.

موسوی، سیدجمال‌الدین‌. (1399). تصوف در افغانستانِ معاصر، قم: مؤسسهٔ فرهنگی طه.

مولایی، محمدسرور. (1401). آفتابی میان سایه‌ای. چ2. تهران: هفت وادی.

مولوی، جلال‌الدین محمد. (1390). کلیات دیوان شمس. مطابق نسخۀ تصحیح‌شدهٔ بدیع‌الزمان فروزانفر. چ5. تهران: بهزاد.

_______________. (1380). مثنوی مولوی. مطابق با نسخۀ تصحیح‌شدة رینولد نکلسون، تهران: پیمان.

نادرعلی، سیدعادل‌. (1397). شرح اصطلاحات عرفانی. قم: آیت اشراق.

References

The Holy Quran. (Arabic)

Arianfar, Shams-ul-Haq. (2011). Major figures of Afghanistan, Kabul: Mivand. (Persian)

Abul Qasimi, Seyyed Maryam. (2012). Mystic terms and concepts of Divan Shams. Ch3, Tehran: Printing and Publishing Organization. (Persian)

Istilami, Mohammad. (2019). Dictionary of Sufism and Mysticism. What is the second Tehran: Contemporary Culture. (Persian)

Ashrafzadeh, Reza; Sini-Chi, Mohammad Mehdi. (2019). "Study of self and symbolization from the perspective of mystics". Iran: Ormuzd Research Paper, 52 Fall.

Afrasiabpour, Ali Akbar. (2006). "God from the point of view of mysticism". Iran: The Journal of Religions and Mysticism. 3(7). (Persian)

Bagherzadeh-Khiavi, Fatemeh; Aghaari Zahid, Reza and Ali Ramezani. (2022). "The contrast of ascetic and romantic mysticism in Attar Nishaburi's Tazkart-ul-Awliya". Iran: Scientific Quarterly of Islamic Mysticism. Year 18, No. 71. (Persian)

Heydari Joudi, Gholam Heydar. (2019). Diwan Heydari Zoudi. Ch2. Kabul: Biddle Lovers Association. (Persian)

Zamani, Karim. (2018). A comprehensive description of the spiritual masnavi. The first c. Ch53. Tehran: Information. (Persian)

Sajjadi, Jafar. (2004). Dictionary of mystic terms and interpretations. Ch7. Tehran: Tahori. (Persian)

Saadi, Moslehuddin. (2006). Kliat Saadi Edited by Mohammad Ali Foroughi, Tehran: Hermes. (Persian)

Farahmand, Mahin; Seyed Sadeghi, Seyed Mahmoud and Shams-ul Hajieh Ardalani. (2022). "Reflection of mystical and moral themes in Mohammad Sadegh Qomshmi's gardens". Iran: Scientific Quarterly of Islamic Mysticism. Year 18. Sh. 71. (Persian)

Qureshi, Abdul Reza. (2021). Dictionary of mystical metaphorical and symbolic terms. Tehran: Sokhon Publishing House. (Persian)

Qanbarpour, Zahra. (2016). "The Mystical Concept of Death from Rumi's Digha in Masnavi Mawani". Iran: The third conference on literary textual research (a fresh look at the works of Maulana, Tehran). (Persian)

Mohammadpourdekordi, Sima. (2011). Human dignity from the point of view of Mulla Sadra and Kant. Qom: Book Garden Institute. (Persian)

Goharin, Seyyed Sadeq. (1997). Explanation of Sufism terms. C1. Ch2. Tehran: Zora. (Persian)

Motman, Zain-al Abdin. (1973). Evolution of Persian poetry. Tehran: Tahori. (Persian)

Musavi, Seyed Jamaluddin. (2019). Sufism in contemporary Afghanistan, Qom: Taha Cultural Institute.

Moulai, Mohammad Sarwar. (2022). Sunny in the shade. Ch2. Tehran: Haft Wadi.

Molavi, Jalaluddin Mohammad. (2011). The generalities of Divan Shams. According to the corrected version of Badi al-Zaman, Forozanfar. Ch5. Tehran: Behzad.

_______________. (2001). Maulawi's Masnavi. according to the corrected version of Reynold Nicholson, Tehran: Peyman.

Nader Ali, Seyed Adel. (2017). Description of mystical terms. Qom: Ayat Ashraq.

Downloads

چاپ شده

2023-09-22

ارجاع به مقاله

رادپور ف., & بشیری م. (2023). نگاهی به اندیشۀ عرفانی حیدری وجودی. فصل‌نامۀ علمی - پژوهشی غالب, 12(3), ۱۰۱-۱۲۲. https://doi.org/10.58342/ghalibqj.V.12.I.3.7