Sociological criticism of Badban's poetry book

(Poet: Suleiman Laeeq)

Authors

  • Teaching Assistant, Mir Zia addin Miri Herat University

DOI:

https://doi.org/10.58342/ghalibqj.V39.I4.10

Keywords:

Suleiman Laeeq, Sociological criticism, Badban's poetry book, proletariat, bourgeoisie, mixed literature, social classes

Abstract

سلیمان لایق، یکی از شاعران معاصر افغانستان است، که تا‌کنون، چند دفتر شعری از او به چاپ رسیده و یکی از این دفترها، بادبان نام دارد. شاعر در بادبان، با توصیف ویژه‌گی­‌های رفتاری طبقه­‌های گوناگون مردم، تلاش کرده تا بتواند روابط درون­‌ساختاریِ اقتصادی و فرهنگی طیف­‌های گوناگون را نمایش دهد. این درون­مایه‌­های شعری در بادبان، می‌­تواند بستر خوبی را برای خوانش نقد جامعه‌شناسیک، فراهم بیاورند؛ از‌همین‌­روی، پژوهش حاضر تلاش کرده تا با‌توجه به مؤلفه­‌های نقدجامعه‌‎شناسیک به خوانش شعرهای سلیمان لایق بپردازد. یافتن مؤلفه‌­های نقدجامعه‌‎شناسیک در شعر سلیمان لایق، یافتن زاویۀ دید لایق نسبت به التزام ادبی، شناخت نقش و کارکرد طبقات گوناگون اجتماعی در شعرهای سلیمان لایق و تبیین پیوند فکری شاعر با مردم،‌ هدف­‌های این پژوهش بودند.‌ نیز، تلاش شده که برای پرسش­‌های پیشِ رو، پاسخ فراهم شود: روابط طبقاتی در شعر سلیمان لایق، چه­‌گونه بازتاب یافته‌­اند؟ شگردهای هنری و آرایه­‌های ادبی، چه­‌گونه و با چه‌ سازوکاری لایق را یاری کرده­‌اند که تصویرهای ذهنی خویش را از اجتماع طبقاتی ارائه کند؟ التزام ادبی، در کارگاه اندیشه‌­یی لایق، چه­ مفهومی دارد؟ محدودۀ پژوهشیِ این تحقیق، دفتر شعریِ بادبان است که با روش انتقادی، از داده‌های نقدجامعه‌شناسیک در آن استفاده شده است. نتیجه‌­های پژوهش نشان­دهندۀ آن است که دفتر شعری بادبان، نمونه‌­یی از ادبیات ملتزم است؛ زیرا شاعر در آن به توصیف طبقه­‌های اجتماعی پرداخته است. او کارکرد روابط اجتماعی و اقتصادی را در آن تبیین کرده و رفتارشناسی طبقاتی را مدنظر قرار داده است. این بنیادهای محتوایی، سبب شده که شاعر در گسترۀ صُور خیال و شگردهای هنری و زبانی، کم­‌تر نوآوری داشته باشد.

Author Biography

Teaching Assistant, Mir Zia addin Miri, Herat University

Member of Dari Department , Faculty of Education, Herat University , Herat, Afghanistan

References

احمدی، بابک. (1382). حقیقت و زیبایی، درسی‌های فلسفۀ هنر. چ 6. تهران: نشر مرکز.

ایگلتون، تری. (1383). مارکسیسم و نقد ادبی. برگردان به‌فارسی از اکبر معصوم‌بیگی. تهران: دیگر.

بالیبار، اِتین. (1393). فلسفۀ مارکس. برگردان به پارسی از کیوان مهتدی. تهران: نشر دیبابه.

برتنس، هانس. (1397). مبانی نظریۀ ادبی. برگردان به فارسی از محمدرضا ابوالقاسمی. چ 5. تهران: نشر ماهی.

جمادی، سیاوش. (1395). زمینه و زمانۀ پدیدارشناسی، جستاری در زنده‌گی و اندیشه‌های هوسرل و هایدگر. چ 5. تهران: ‌ققنوس.

ره‌یاب، محمدناصر. (1400). نقد ادبی. ج 1. ‌هرات. نشرات دانش‌گاه هرات.

شمیسا، سیروس. (1393). نقد ادبی. چ 2. تهران: نشر میترا.

کِلنِر، دَگلَس. (1385). «نقد نقدجامعه‌شناسیک»، در دانش‌‌نامۀ نظریه‌های ادبی معاصر. برگه‌های 408 تا 415. به کوشش ایرناریما مکاریک. برگردان به پارسی از مهران مهاجر و محمد نبوی. چ 2. تهران: نشر آگه.

کنوبلاخ، هوبرت. (1391). مبانی جامعه‌شناسی معرفت. چ 2. تهران: نشر نی.

کولاکوفسکی، لشک. (1385). جریان‌های اصلی در مارکسیسم، برآمدن، گسترش و فروپاشی. برگردان به فارسی از عباس میلانی. چ 2. تهران: انتشارات آگاه.

واربرتون، نایجل. (1391). آثار کلاسیک فلسفه. برگردان به¬فارسی از مسعود علیا. چ 5. تهران: ققنوس.

گرین، آلفرد، مورگان، لی، لیبر، ارل، ویلینگهم، جان. (1391). مبانی نقد ادبی. برگردان به پارسی از فرزانه طاهری. چ 5. تهران: نیلوفر.

لایق، سلیمان. (1393). بادبان، دفترِ شعر دری. چ 3. به اهتمام عبدالاحمد جاوید. کابل: امیری.

مددپور، محمد. (1390). آشنایی با آرای متفکران دربارۀ هنر، آرای متفکران جدید مدرن و پست‌مدرن. ج پنجم. چ 3. تهران: سورۀ مهر.

ولک، رنه. (1385). تاریخ نقد جدید. ج 6. برگردان به پارسی از سعید ارباب‌شیرانی. تهران: نیلوفر.

Published

2022-12-10

How to Cite

Miri م. (2022). Sociological criticism of Badban’s poetry book: (Poet: Suleiman Laeeq). Ghalib Journal, 11(4), ۱۱۵-۱۲۸. https://doi.org/10.58342/ghalibqj.V39.I4.10