راه‌کارهای حقوقی بهبود سیاست جنایی مشارکتی افغانستان در قبال خشونت علیه زنان

نویسندگان

  • دکتر عبدالملک وحیدی دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی و عضو هیئت‌علمی پوهنځی/ دانش‌کدۀ حقوق و علوم سیاسی پوهنتون/ دانش‎‌گاه غالبِ هرات

DOI:

https://doi.org/10.58342/.v10i2.45

واژه‌گانِ کلیدی:

افغانستان، سیاست جنایی مشارکتی، خشونت علیه زنان، شورا، مارکه، دادرسی عرفی و پدیده‌های مجرمانه.

چکیده

خشونت‌ علیه زنان، در قالب انواع پدیده‌های مجرمانه رخ می‌دهد. در رویارویی با این پدیده، از یک‌سو پاسخ‌های رسمی دولتی، مؤثر نبوده است و از سوی‌دیگر پاسخ‌های جامعه‌وی مبتنی بر سیاست جنایی مشارکتی، نهادینه نشده است؛ زیرا  سیاست فوق در افغانستان، با چالش‌های مختلف حقوقی و سیاسی رو‌به‌رو  است. راه­کار عبور از این موانع چیست؟ راه‌های کارآمدسازی سیاست جنایی مشارکتی در قبال خشونت علیه زنان، کدام است؟

پاسخ به این پرسش، بدان جهت اهمیت دارد، که می‌تواند در به­کرد تصمیم‌سازی‌های جنایی اثرگذار باشد؛ بدین­جهت، تحقیق کیفی حاضر، با هدف معرفی راه­کارهای فوق به نهادهای مربوط، جهت سیاست‌گذاری‌های مؤثر، با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی، با استفاده از مواد کتاب‌خانه‌یی، به بررسی این موضوع پرداخته است.

یافته‌های تحقیق نشان داده‌ اند که: استفادۀ بهینه از آموزه‌های مشارکتی و جامعه‌وی دینی، پای‌بندی به تعهدات بین­‌المللی افغانستان در قبال اسناد و کنوانسیون­های بین‌­المللی، توجه به ظرفیت عظیم اجتماعی عُرف‌ها و کارشیوه‌های رایج میان اقوام کشور و پذیرش دادرسی عرفی- مردمی، در کنار دادرسی رسمی و دولتی، سازوکارهایی است که می‌تواند در جهت تقویت و نهادینه‌کردن سیاست جنایی مشارکتی در رویارویی با خشونت علیه زنان، استفاده نمود.

Downloads

چاپ شده

2022-08-21

ارجاع به مقاله

وحیدی ع. (2022). راه‌کارهای حقوقی بهبود سیاست جنایی مشارکتی افغانستان در قبال خشونت علیه زنان. فصل‌نامۀ علمی - پژوهشی غالب, 10(2), ۱۵-۳۳. https://doi.org/10.58342/.v10i2.45