غزلیات مدحی شاعران دورۀ تلفیق با تأکید بر کاربرد ویژۀ ضمیر «شما» در جای‌گاه ردیف

نویسندگان

  • دکتر شیرزاد طایفی دانش‌یار دانش‌گاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران
  • سعید مزروعیان دانش‌جوی دکتریِ زبان و ادبیات فارسی دانش‌گاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران

DOI:

https://doi.org/10.58342/.v11i2.66

واژه‌گانِ کلیدی:

غزل، غزل مدحی، ردیف شما، قرن هشتم، دورۀ تلفیق

چکیده

سنایی اولین کسی است که واژۀ «شما» را در جای‌گاه ردیف غزل آورده است. این غزل مضامین مدحی دارد و به نظر می‌رسد که قرار گرفتن واژۀ «شما» در جای‌گاه ردیف آغازگر تحولی در جریان غزل فارسی باشد. بدون شناخت جای‌گاه واژۀ «شما» در جریان‌شناسی غزل فارسی، نکته‌یی نغز از چشم پژوهش‌گران پوشیده خواهد ماند؛ زیرا از مهم‌ترین نشانه یا مؤلفۀ لفظی روشنی‌بخشی برای تحول مضمون در غزل فارسی غفلت ورزیده‌ایم. با جریان‌شناسی غزل فارسی و پی‌گیری واژۀ «شما» در جای‌گاه ردیف پی می‌بریم که در ادب فارسی از چه زمانی غزل‌های مدحی رواج فراوانی پیدا کرد و واژۀ مزبور به عنوان نشانه‌یی روشنی‌بخش برای جست‌وجوی این مسیر شناخته خواهد شد. در این پژوهش به این پرسش پاسخ داده‌ایم که به‌لحاظ مضمونی، در جریان‌شناسی غزل فارسی واژۀ «شما» در جای‌گاه ردیف چه نقشی را ایفا کرده است؟ فرض ما بر این است که ذکر «شما» در جای‌گاه ردیف با ظهور مدح ممدوح/ معشوق در غزل مقارن و سبب شکل‌گیری جریانی برای ورود مضمون مدح به غزل و استفادۀ متداول از این ردیف برای غزل مدحی شاعرانِ پس از سنایی شده است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجام‌یافته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند؛ اگر چه مدحی‌بودن غزل با ردیف «شما» از سنایی چندان مسلم به نظر نمی‌رسد؛ اما با‌توجه به این‌که سنایی نیز در غزلیات خود از مضامین مدحی بهره برده است دور نیست که تصور کنیم شاعران قرن هشتم استفاده از ظرفیت این ضمیر را از سنایی به وام گرفته باشند.

سرچشمه‌ها/ منابع

ابن حجر العسقلاني، أبو الفضل أحمد بن علي بن محمد بن أحمد. (۱۳۹۲). الدرر الكامنة في أعيان المائة الثامنة. بتحقیق محمد عبد المعيد ضان، المجلد الثانی. الطبعة الثانیة. صیدر آباد: مجلس دائرة المعارف العثمانية.

ابن عربشاه، أبو محمد أحمد بن محمد. (۱۸۱۷). عجائب المقدور في أخبار تيمور. کلکتا: بی‌نا.

استعلامی، محمد. (۱۳۸۲). درس حافظ: نقد و شرح غزل‌های خواجه شمس‌الدین محمد حافظ. ج۱. تهران: سخن.

اوحدی مراغه‌ای، رکن‌الدین. (۱۳۴۰). دیوان اوحدی مراغی. با تصحیح و مقابله و مقدمة سعید نفیسی. تهران: امیرکبیر.

ایشانی، طاهره. (۱۳۹۲). «سیر غزل مدحی در ادب فارسی (از سنایی تا حافظ)». کهن‌نامۀ ادب پارسی. سال چهارم. شمارۀ سوم. صص ۱ تا ۲۷.

بخارایی، ناصر. (۱۳۵۳). دیوان ناصر بخارایی. با مقدمه و شرح احوال و حواشی به کوشش مهدی درخشان. تهران: انتشارات بنیاد نیکوکاری نوریانی.

حافظ شیرازی، خواجه شمس‌الدین محمد. (۱۳۸۷). دیوان حافظ. به تصحیح محمد قدسی. با مقابلۀ چهار نسخۀ چاپی معتبر قزوینی، خانلری، سایه و نیساری. به کوشش حسن ذوالفقاری و ابوالفضل علی‌محمدی. تهران: چشمه.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ . (۱۳۷۵). حافظ به سعی سایه. تهران: نشر کارنامه.

حیدری، علی و مهرنوش دژم. (۱۳۹۲). «جای‌گاه تخلص در غزل‌های مدحی حافظ». مجلۀ شعرپژوهی(بوستان ادب) دانش‌گاه شیراز. سال پنجم. شمارۀ چهارم. زمستان ۱۳۹۲. پیاپی ۱۸.

خواجوی کرمانی، کمال‌الدین ابوالعطاء محمود بن علی بن محمود. (۱۳۶۹). دیوان اشعار خواجوی کرمانی. به تصحیح احمد سهیلی خوانساری. تهران: پاژنگ.

سلمان ساوجی، خواجه جمال‌الدین محمد. (1371). دیوان سلمان ساوجی. با مقدمه و تصحیح زنده‌یاد استاد ابوالقاسم حالت. به کوشش احمد کرمی. بی‌جا: سلسله نشریات ما.

سمرقندی، دولتشاه ابن علاءالدوله بختیشاه الغازی. (۱۳۸۲). «تذکرة الشعراء». به سعی و اهتمام و تصحیح ادوارد براون. تهران: اساطیر.

سنایی، مجدود بن آدم. (۱۳۸۰). دیوان حکیم ابوالمجدود بن آدم سنایی غزنوی. با مقدمه و حواشی و فهرست به سعی و اهتمام مدرس رضوی. چ پنجم. تهران: سنایی.

شمیسا، سیروس. (۱۳۷۰). سیر غزل در شعر فارسی. تهران: انتشارات فردوس.

ــــــــــــــ . (۱۳۸۶). معانی. ویراست ۲. تهران: میترا.

ــــــــــــــ . (۱۳۸۸ الف). یادداشت‌های حافظ. تهران: نشرعلم.

‌ ــــــــــــــ . (۱۳۸۸ ب). سبک‌شناسی شعر. چ چهارم. تهران: میترا.

صفا، ذبیح‌الله. (۱۳۶۹). تاریخ ادبیات در ایران. ج سوم. بخش دوم. تهران: انتشارات فردوس.

عمادالدین فقیه کرمانی، علی. (۱۳۴۸). دیوان اشعار. به تصحیح رکن‌الدین همایونفرخ. تهران: ابن سینا.

غنی، قاسم. (۱۳۸۶). بحث در آثار و افکار و احوال حافظ. مقدمه به قلم محمد قزوینی. تهران: هرمس.

مالمیر، تیمور و فاطمه محمدخانی. (۱۳۹۱). «نقد و بررسی مدیحه‌سرایی حافظ». فصل‌نامۀ متن‌پژوهی ادبی. ش ۵۱.

مجتبایی، فتح‌الله. (۱۳۵۲). شهر زیبای افلاطون و آرمان شهریاری ایران باستان. تهران: انتشارات انجمن فرهنگ ایران باستان.

نعمانی، شبلی. (۱۳۶۳). شعر العجم یا تاریخ شعرا و ادبیات ایران (1 و 2). ترجمۀ محمدتقی فخر داعی گیلانی. چ‌ دوم. تهران: دنیای کتاب.

Downloads

چاپ شده

2022-09-11

ارجاع به مقاله

طایفی ش., & مزروعیان س. (2022). غزلیات مدحی شاعران دورۀ تلفیق با تأکید بر کاربرد ویژۀ ضمیر «شما» در جای‌گاه ردیف. فصل‌نامۀ علمی - پژوهشی غالب, 11(2), ۲۱-۳۹. https://doi.org/10.58342/.v11i2.66